'Toegevoegde waarde leveren is een win-win'
Geplaatst op 27 mei 2025

Sieto zet als doorgewinterde verpakkingsexpert al meer dan 25 jaar zijn kennis, kunde en passie in voor kwalitatieve verpakkingen voor groenten en fruit, én dat is hem in al die jaren geen moment gaan vervelen. Sieto: “In deze branche kun je met de juiste knowhow, een dienstverlenende instelling en probleemoplossend vermogen niet alleen verpakkingsoplossingen ontwikkelen die waarde toevoegen aan groenten en fruit, maar ook hét verschil maken voor klanten. Dit is een dynamisch speelveld dat niet snel zal vervelen! Bij Quality Pack zien we onze klanten als partners. We investeren in samenwerking en willen precies weten waar zij tegenaanlopen en – bij wijze van spreken - ’s nachts van wakker liggen. Met die inzichten ontwikkelen we oplossingen die écht toegevoegde waarde leveren. Dat is een win-win waarvan zowel onze partners, wijzelf en uiteindelijk de consument de vruchten plukken.”
Groenten en fruit écht vers houden
Marnix vervolgt: “Die drijfveer om toegevoegde waarde te leveren voor de gehele keten - van teler tot retailer en consument – zit diep in het DNA van ons team. We denken mee met partners en bieden oplossingen die passen bij de vraag, in plaats van producten pushen omdat er toevallig nog voorraad van is. De juiste verpakking helpt niet alleen om groenten en fruit écht vers te houden, maar voorkomt ook verspilling. Zo kunnen consumenten langer genieten van kwaliteitsproducten. Daar doen we het voor!”
Dit proactief meedenken, vormt een rode draad door de geschiedenis van Quality Pack. Sieto omschrijft dit als drie verschillende hoofdstukken, waarbij de klant, het versproduct en het verpakkingsvraagstuk altijd centraal staan. Hij vat de hoofdstukken samen: “Quality Pack begon als onderdeel van de gezamenlijke veilingen in Nederland en speelde als inkoopgerichte organisatie een belangrijke rol in de distributieketen. Door de toenemende versnippering in de sector ontstond de noodzaak om zelfstandig verder te gaan, een omslagpunt dat een nieuw hoofdstuk inluidde. Hoewel de organisatie zich losmaakte van de veilingen, bleef het opgebouwde inkoopvoordeel behouden. Daar profiteren onze partners vandaag de dag nog steeds van. Het derde hoofdstuk kenmerkt zich door de komst van Marnix in 2013. Hij bracht veel kennis, netwerk en creativiteit met zich mee in het bedrijf. Hierdoor kreeg de organisatie een andere dynamiek en verbreedde ons portfolio”.
Een nieuwe fase: veranderende rollen
Sieto: “Het volgende hoofdstuk ligt nog in de toekomst. Daarin zal mijn rol veranderen: Marnix volgt mij op als algemeen directeur en ik blijf als adviseur betrokken. Via een warme overdracht zal Marnix, naast zijn commerciële verantwoordelijkheid, de rol van algemeen directeur op zich nemen. Ik treed geleidelijk terug uit de directie, zodat er ruimte ontstaat om te groeien in mijn nieuwe rol als adviseur. Zo kan ik mij richten op strategische projecten die belangrijk zijn voor de toekomst. En over die toekomst gesproken: daar heb ik bijzonder veel vertrouwen in!”
Marnix vult aan: “De organisatie staat er goed voor. We hebben onze systemen verbeterd en processen geoptimaliseerd, waardoor we nog slagvaardiger en wendbaarder zijn. Maar het belangrijkste blijft ons team – zij maakt het verschil! Zij hebben de kennis en creativiteit in huis om kwaliteitsverpakkingen te ontwikkelen die perfect inspelen op de veranderende marktvraag. Het vertrouwen dat we van partners krijgen is groot – en dat vertrouwen is wederzijds. Dankzij onze hechte samenwerkingen begrijpen we niet alleen wat partners nodig hebben, maar denken we ook proactief met hen mee. Dat vormt een solide fundament voor duurzame groei en toekomstig succes!”, besluit Sieto.
De toekomst van verpakkingen
Als Marnix en Sieto vooruitkijken naar de toekomst van verpakkingen, verwachten zij dat het voedselvraagstuk belangrijker wordt dan de verpakking. Tegelijkertijd kunnen verpakkingen een belangrijke oplossing zijn. Ze verlengen de houdbaarheid van groenten en fruit en verminderen de uitval van versproducten. Marnix: “We denken mee met het productieproces van onze partners en met de wetgeving die verandert. Het is een kunst om binnen dit speelveld passende verpakkingsoplossingen te ontwikkelen die zowel duurzaam zijn als voordelen opleveren op het gebied van efficiëntie. Maar door sterke relaties en systeemintegratie met partners kunnen we steeds betere oplossingen bieden.”
Daarnaast ziet Marnix veranderingen in hoe verpakkingen worden gebruikt en ervaren: “Plastic heeft bijvoorbeeld een negatief imago gekregen, ondanks dat het goed recyclebaar is. We bieden steeds meer plasticvrije varianten en verpakkingen die uit alternatieve, duurzame materialen bestaan. Die vraag zal de komende tijd aantrekken. Ook zal de merkcommunicatie veranderen: verpakkingen zullen zich meer richten op het direct vervullen van een behoefte – zoals gesneden stukjes appel - in plaats van het inkopen van de weekboodschappen. Tegelijkertijd zal de groei van online boodschappen invloed hebben op hoe producten worden gepresenteerd en verpakt.”
Topsport is een team effort
De AGF-sector is een dynamische wereld, waarin verpakkingen afgelopen jaren sterk zijn veranderd. Marnix: “De markt beweegt continu, en wij bewegen mee. Je zou het kunnen vergelijken met topsport, waarbij we van toegevoegde waarde zijn voor partners en de juiste oplossingen aandragen. Daar haal ik veel energie uit!” Sieto besluit: “Er is inderdaad veel veranderd en er zal nog het nodige volgen, maar de familiaire cultuur binnen Quality Pack verandert niet. Met onze mensen maken we het verschil, en het is prachtig om te zien dat anderen zich hier graag aan verbinden. Dat gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid is van onschatbare waarde, en dat blijven we koesteren!”