'Empathisch vermogen'

09-12-2016    09:40   |    Ronald Kloppenburg

Een weblog van Ronald Kloppenburg, Export Sales Manager bij Luiten Greenhouses, exclusief geschreven voor de GroenteNetten en de SierteeltNetten.

Vandaag de dag worden we gebombardeerd met een overdaad aan informatie in de vorm van promotie- en reclamecampagnes. Door de dagelijkse hoeveelheid informatie die we dienen te verwerken via onze inbox, What’s app, Facebook, Twitter en andere social media vraag ik me wel eens af wat het uiteindelijke effect is van deze ongekende hoeveelheid aan informatie.

Marketing en communicatie, het zijn prachtige woorden die tegenwoordig horen bij iedere moderne bedrijfsvoering. Een groot deel van het hedendaagse succes van bedrijven kan gekoppeld worden aan de wijze waarop deze tools worden toegepast. Marketing en communicatie op een doeltreffende manier toepassen, is een kunst. Eén van de belangrijkste aspecten dat hier bij komt kijken, is empathisch vermogen. M.a.w. In hoeverre kunnen we ons inleven in de sector waarin wij actief zijn, alsmede onze klanten en relaties. Is bepaalde informatie of  communicatie die wij sturen naar of hebben met onze klanten doeltreffend en wat is nu precies het juiste moment om dit te doen.

Dit jaar is een aantal zeer goede relaties van ons in het zuiden van Nederland geconfronteerd met een ongelooflijk natuurgeweld waardoor een zeer groot deel van de tuinbouwbedrijven grotendeels als verloren kon worden beschouwd. De realiteit van dit enorme drama werd verduidelijkt middels foto’s of filmmateriaal die we allemaal hebben kunnen aanschouwen. Het moment dat de realiteit ruimte moest maken voor de emotie, kwam gelukkig snel. Er moest gehandeld worden, onze relaties hadden ons nodig en we waren er om te ondersteunen waar dit kon. Natuurlijk, in eerste instantie volop ongeloof bij het zien van de daadwerkelijke gevolgen. Op televisie lijkt het toch nog steeds een beetje onwerkelijk. Een moment later realistisch en meedenkend met de getroffenen. Samen de schouders eronder, wat onmogelijk lijkt moet toch mogelijk zijn en dat is wederom gebleken. We hebben onze bedrijfsvoering aan en in kunnen en moeten passen en het uiterste van veel van onze medewerkers en onderaannemers moeten vergen met onze CEO voorop. We zijn er nog niet helemaal, maar zijn goed op weg om de gevolgen van die ene verwoestende hagelbui een klein beetje te verzachten. Helaas, niet voor iedereen. Een aantal bedrijven heeft helaas noodgedwongen moeten stoppen. 

Mij is gevraagd wat te schrijven over onze deelname in het meehelpen verzachten van de catastrofe in het gebied rondom Someren. Ik heb daar zeker even over na moeten denken. Het is zeker niet eenvoudig en voelt soms als de één zijn dood enz. u kent het wel. Om een gebeurtenis als deze te gebruiken als marketing- en communicatiemiddel en te tonen hoe goed wij zijn in dit soort artikelen klopt gevoelsmatig van geen kant. Empathie is de basis van een goede marketing- en communicatie strategie, echter de empathie die wij voelden op het moment dat het nieuws van dit verschrikkelijke drama ons bereikte, is van een totaal andere aard. Wij wensen alle betrokkenen in de directe omgeving alle sterkte en kracht toe en danken hen die onze ondersteuning hier kracht bij hebben kunnen zetten.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Video: Schuimdesinfectie

ACTUEEL HORTI THEMA - HortiHygienz biedt op haar website diverse video's met betrekking tot hygiëne. In het...