Eosta steunt week zonder vlees

05-03-2019    17:00   |    Goedemorgen

De tweede nationale week zonder vlees vindt plaats van 11 tot en met 17 maart. Het doel is om consumenten aan te sporen zorgzaam met onze planeet om te gaan en een week vegetarisch te eten. Dat doel ligt in lijn met het duurzaamheidsbeleid van Eosta. Het Eosta-initiatief Dr. Goodfood is daarom in het weekend voor de week zonder vlees met een diëtist aanwezig in elf Ekoplaza filialen.

Samen met het gebruik van pesticiden en kunstmest is de hoge vleesconsumptie het grootste obstakel in de verduurzaming van de voedselketen. 'De chemie vervuilt en de vleesproductie overvraagt de planeet,' vat Volkert Engelsman, directeur van Eosta, het probleem samen. 'Om de enorme veestapel te kunnen voeden, wordt 70% van het huidige landbouwareaal gebruikt voor de teelt van veevoer.'

Volgende generatie
Engelsman hecht veel waarde aan de keuzevrijheid van de consument en vindt dat ieder voor zich moet bepalen hoeveel vlees hij of zij nodig heeft: 'Het gaat mij erom dat mensen zich bewust worden dat hun eetpatroon vandaag bepaalt hoe de wereld van morgen eruitziet. Minder vlees en biologisch eten zijn twee relatief makkelijke oplossingen waarin iedereen een steentje kan bijdragen. Het landelijke initiatief om een week geen vlees te eten juich ik dan ook toe.' 

Diëtisten
Op zaterdag 9 maart, het weekend vóór de Nationale Week zonder Vlees is tijdens het winkelspreekuur, tussen 12:00 en 15:00 uur, in elf Ekoplaza filialen een diëtist van het Dr. Goodfood team aanwezig. Zij zal laten zien hoe je op een gezonde manier meer plantaardig kunt eten en jouw vragen over voeding en gezondheid beantwoorden. De Dr. Goodfood campagne wil diëtisten in het zonnetje zetten als helden van pro-actieve gezondheid. De campagne Dr. Goodfood richt zich specifiek op groenten en fruit, omdat slechts 2% van Nederlanders daarvan voldoende eten, terwijl ze de grootste gezondheidsvoordelen bieden.
Dr. Goodfood is een initiatief van de Dr. Goodfood coalitie, met Eosta als initiatiefnemer. Eosta voert Nature & More als consumentenmerk.

 

 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Lagere boete voor Bayer

De boete die het Duitse chemieconcern Bayer moet betalen aan een man die zegt kanker te hebben gekregen van het veelvuldig gebruik van het...

Update Spoorboekje Banenafspraak

32% van de leden van Glastuinbouw Nederland heeft aangegeven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te hebben. 24% geeft aan...