De intellectueel eigendom-strategie van Groasis

10-04-2019    10:08   |    Goedemorgen

De ecologische, waterbesparende technologie van Groasis wint internationale prijzen en wordt ingezet in tientallen uitgedroogde gebieden over de hele wereld. Maar hoe goed de Waterboxx en Growboxx ook zijn als producten, zonder de doordachte intellectueel eigendom-strategie van het bedrijf, zouden ze niet zo succesvol zijn.

Groasis is in meer dan 40 landen actief met de Waterboxx en Growboxx. Dit zijn bakken met een zo goed uitgekiend, zeer zuinig bewateringssysteem, dat de bomen en struiken die je erin plant, ook in 'verwoestijnde' gebieden duurzaam kunnen groeien. Het bedrijf van oprichter Pieter Hoff wil zo bijdragen aan het oplossen van water- en voedselschaarste en het terugdringen van de  CO2-uitstoot. Ambitie: 2 miljard hectare 'man made desert' beplanten – een aardoppervlak van 50 keer Nederland.

Bedrieglijk simpel
De producten ogen simpel, maar dat is bedrieglijk. Jaren van experimenteren, testen en zoeken naar investeerders, gingen vooraf aan het moment in 2006 dat Hoff octrooi aanvroeg op de Waterboxx, die in 2008 op de markt kwam. In 2016 kwam een doorontwikkelde, uiteraard ook juridisch beschermde versie op de markt: de Growboxx.

Bij de oprichting van het bedrijf werd direct de intellectueel eigendom-strategie bepaald. Laura Witjes, manager Legal bij Groasis: "In essentie zijn we een R&D-bedrijf, dat constant bezig is met het verder ontwikkelen van zijn producten. We hebben een Nederlandse productiefaciliteit, maar laten onze producten ook op veel andere plekken in licentie produceren en distribueren. Voor ons is essentieel dat onze producten overal ter wereld identiek zijn en dezelfde hoge kwaliteit hebben. Daarnaast bewaken we dat de boxxen niet onder een andere naam worden verkocht. Dat betekent dus: tijdig octrooien aanvragen, zorgvuldig contracten afsluiten en scherp toezien op de naleving van die contracten."

De juiste weg
Onderdeel van Witjes’ takenpakket als manager Legal is het beheren van het octrooiportfolio. Ter ondersteuning volgde ze cursussen bij Octrooicentrum Nederland, een onderdeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Octrooicentrum Nederland doet de registratie van Nederlandse octrooien en geeft onafhankelijke voorlichting. Witjes is daar enthousiast over: "Ze maken de, vaak specifiek juridische, kennis goed toegankelijk. Je krijgt een goed beeld van de verschillende paden die je kunt bewandelen. Maar ze helpen je ook om je bestaande intellectueel eigendom-strategie tegen het licht te houden. Ook bijzonder nuttig, en in ons geval een bevestiging dat we de juiste weg bewandelen."

5 tips IE-strategie

Laura Witjes heeft 5 tips:

1. Bepaal eerst of uit je bedrijfsplan volgt dat je een intellectueel eigendom-strategie nodig hebt.

2. Oriënteer je bij Octrooicentrum Nederland op het speelveld en bepaal of je octrooi moet aanvragen op jouw innovatie(s).

3. Wees op tijd met het indienen van je octrooiaanvraag zodat je niet juridisch ongedekt gaat ondernemen. Een aanvraag binnen Europa kan tot wel 5 jaar duren.

4. Zorg dat je voldoende geld hebt voor een passende intellectueel eigendom-strategie. Een enkel octrooi kan al € 5.000 per land kosten.

5. Neem een octrooigemachtigde in de arm die je helpt bij je aanvragen, die je business kent en je blijft ondersteunen als je de nodige octrooien eenmaal hebt.

Meer weten?

Wilt u meer weten over octrooien? Raadpleeg onze octrooipagina's.

Bron


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Kleding van plantenafval

BlueCityLab onderzoekt of tomatenstengels gebruikt kunnen worden voor de productie van textiel. Naar...