Blog: Vermijd plastic, verkoop emoties

26-11-2019    09:33   |    Eric Flinterman

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Flinterman schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

De plasticsoep beïnvloedt de media en de mening van onze consumenten. We moeten minder plastic gebruiken. Je kunt deze discussie rationeel proberen te maken door de vraag te stellen of het wel beter is om plastic te vervangen door papier, karton of andere materialen. Er zijn genoeg deskundigen die dat kunnen berekenen. De vraag is echter of de uitkomst van die berekeningen voor u wel zo interessant is.

Emotie van de klant
Het gaat immers niet om rationele argumenten, maar om de emotie die klanten bij plastic voelen. U verkoopt immers ook een emotie in de vorm van een plant, een bos bloemen of tomaat, paprika, et cetera. Gezondheid, mooie kleuren en geuren en een goede smaak zijn de koopmotieven. Emotie dus!

Emotie verkopen is ons businessmodel! De negatieve emoties omtrent plastic verpakkingen nemen toe. Door zonder plastic te werken, ervaart de consument een extra positieve emotie. Daar kunnen rationele argumenten niet tegenop. Berekeningen die aantonen dat plastic een lage footprint heeft en prima te recyclen is, slaan niet meer aan. De consument ziet een wereld vol plastic op land, rivieren en oceanen en wil graag een goed gevoel krijgen door geen plastic meer te kopen. De consument krijgt dan het gevoel iets bij te dragen aan een schonere wereld, waar vissen niet meer doodgaan door plastic en de kringloop weer hersteld wordt.
 
Het klopt dus dat de discussie omtrent plastic vooral emotioneel is; maak daar gebruik van. We zijn immers goed in het verkopen van emoties. Laten we vooral doen waar we goed in zijn.
 



Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws