Blog: Van wie ben jij er één?

13-08-2019    09:10   |    Ronald Grootscholten

Een weblog van Ronald Grootscholten voor Goedemorgen. Grootscholten is partner en senior adviseur bij Florpartners.

‘Waarom moet je dan perse de eerste week van de schoolvakantie naar Port Zeelande?’, vraag ik puberzoon van 17. ‘Dat moet gewoon pap, want dan gaat iedereen er heen’ zegt ie. ‘Hoeveel gaan er dan?’ ‘Meer dan 400’. ‘Hoeveel??’

Met zijn allen naar dezelfde plaats. Als je 15 tot 17 jaar bent, ga je naar Renesse. Ben je iets ouder, vlieg je naar Albufeira en uiteraard allemaal tegelijkertijd. Geen grote groepsreis maar via informele afspraken. Datzelfde geldt voor grote festivals. Vooraan links bij de dichtstbijzijnde bar, daar staan de Westlanders. Raar volk. Ons kent ons.

Op 4 juli organiseerden we een event voor onze relaties met de cultuur van Nederlandse tuinbouw als thema. We zijn overladen met complimenten. De Nederlandse Tuinbouwcultuur is uiteraard niet hetzelfde als de Westlandse cultuur, maar er zijn genoeg overeenkomsten. Work hard, play hard. Introverte trots. Naar binnen gekeerd. Passie. Organisatie antropoloog Walter Faaij maakt een eenvoudig onderscheid om de dominante cultuur van een organisatie te herkennen. Power of Love. In organisaties waar power overheerst, gaat het vooral over doelgerichtheid, presteren, resultaten. In organisaties waar de ‘lovekant’ zegeviert, zijn de trefwoorden relatiegericht, verbinden, emotie en persoonlijke gevoelens. U raadt al waar het merendeel van de tuinbouw staat. Juist, de tuinbouw barst van de power: we handelen voornamelijk op resultaat met focus op de transactie. Door gebrek aan het ‘love aspect’ lijken we niet in staat om partnerships aan te gaan.

Lucas Vos was voor het eerst sinds zijn vertrek bij Royal FloraHolland terug in de sector. We vroegen hem als relatieve buitenstaander zijn mening te geven over de cultuur binnen de sector. Hij constateert een groot vermogen tot samenwerken tussen producenten maar tegelijkertijd ook een groot wantrouwen naar andere partijen in de keten. Verder de neiging om elkaar naar beneden te praten. Wees trots. Interne trots bezitten we, maar de tuinbouw draagt dat niet uit. Het verleden moet ons vertrouwen geven, angst om te falen is onnodig. Flexibiliteit en innovatief vermogen stelt ons in staat om altijd een antwoord te hebben.

Meer ruimte voor de emotie en de relatie. Cultuur bespreekbaar maken. Wij gaan er nog meer aandacht aan besteden. De moed en de wil om echte partnerships in de keten te bouwen. Meer balans tussen power en love. Na thuiskomst uit Port Zeelande zag ik in de nek bij puberzoon een donkerpaarse vlek. De jonge generatie werkt hard aan de lovekant. Dat geeft vertrouwen.



Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Goedemorgen oliebol!

Op het kantoor van Holland Hortimedia zijn we al volop bezig met het testen van oliebollen. Dit heeft alles te...