Blog: Ei wint Instagram

07-02-2019    09:36   |    Goedemorgen

Een blog van Matthijs van den Beukel. Hij is hoofdredacteur bij TuinbouwCommunicatie. Matthijs schreef deze blog exclusief voor Goedemorgen.

Begin 2019 werd er een foto van een ei geplaatst op Instagram. Gewoon, een simpel ei op een witte achtergrond. Het ei heeft op moment van schrijven ruim 52 miljoen likes gekregen.

Binnen negen dagen
Ene Meneer Godfrey hoorde op vier januari dat de meeste gelikete post op Instagram een foto was van Kylie Jenner met 19 miljoen likes. Hij zag het als een uitdaging om daar voorbij te komen en dat was binnen negen dagen gelukt. Zijn foto van een ei is nu het meest populaire item op Instagram en het account world_record_egg heeft meer dan 10 miljoen volgers.

Universeel
Op de vraag van de New York Times waarom hij gekozen heeft voor een ei, is het antwoord van meneer Godfrey dat een ei gewoon een ei is. Geen geslacht, ras of religie, het is universeel. Iedereen kan relateren aan een ei, zullen we maar zeggen.

Kleren van de keizer
Social media-marketing is de afgelopen paar jaar harder de lucht in gegaan dan de gemiddeld Falcon Heavy-raket. Er worden ontzettend ingenieuze en complexe campagnes verzonnen om mensen te bereiken via Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram. Dure video’s, ingehuurde influencers, de beste copywriters, alles om maar een gesponsorde boodschap over te brengen op bepaalde doelgroepen. Een simpel ei heeft laten zien dat het soms allemaal de kleren van de keizer zijn, al dat ingewikkelde strategische gebrainstorm over hoe je social media kan “kraken”.

Antiheld
Het gaat namelijk niet om die foto, het gaat om waar dat ei voor staat. Er ontstond een hele community rondom #EggGang en het ei werd het symbool voor het absurde van social media en onze huidige popcultuur. Met andere woorden: het ei werd vooral populair om alles wat het niet was: gelikt, volledig doordacht, voorzien van allemaal filters, social influencer, et cetera. De perfecte antiheld voor de social media-generatie.

Keep It Egg, Stupid
Afijn. We hebben allemaal de neiging om heel ingewikkeld te doen over zaken als marketing en social media. Althans, ik wel. Iedereen wringt z’n creatieve hersenkwabben in allerlei bochten om met de volgende geniale viral campagne te komen. Maar soms is het zo simpel als een foto van een ei. Als je het maar een goed verhaal vertelt.

P.S. Het account van het ei is uiteraard overladen met aanbiedingen en is ingezet door Hulu om tijdens de Super Bowl 2019 aandacht te vragen voor psychische problematiek. Met andere woorden, ook het ei ontkomt niet aan de maalstroom van social media populariteit.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Instagram: Nieuwe orchideeën

De Orchid Inspiration Days komen steeds dichterbij en op Instagram worden alvast de mooiste orchideeën en noviteiten gedeeld.

Tripsherkenningskaart beschikbaar

Voor de bestrijding van trips is het belangrijk te weten om welke soort het gaat. Biologische bestrijders werken bijvoorbeeld niet altijd...

‘De Fruitigste zachtfruitdagen’ 25-04-2019    09:01
Blog: Participatie is creatie versus ervaring 25-04-2019    08:45
Een hommel met teenslippers 25-04-2019    08:43
Topbloemen en FleuraMetz streven transparantie na 25-04-2019    08:40
Nieuw ras: AAA Okidoki 25-04-2019    08:35
Duurzame ideeën gezocht 25-04-2019    08:24
Winco Holland verrast door Floranti 25-04-2019    08:12
Een stukje Holland naar China 24-04-2019    14:29
Geranium in de media 24-04-2019    13:34
De toekomst van verpakken 24-04-2019    13:28
  Ga naar het nieuwsarchief