Blog: Burgers, grijp de macht terug!

16-01-2019    08:19   |    Goedemorgen

Een weblog van Joost van Veen. Hij is food strategist bij Uitgekookt Food Strategie & partner in Vision Kitchen en monitort al vele jaren de mondiale ontwikkelingen op het gebied van food, socio-demografie en retail. Joost van Veen schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Ook dit jaar valt het me op hoeveel er in de maand januari wordt gecommuniceerd over sport, voeding en gezondheid. Nu begrijpen we allemaal waar dit vandaan komt, maar wat is het jammer dat veel mensen hier maar een paar weken per jaar bewust mee bezig zijn.

Nu doe ik zelf al een paar jaar een aantal maanden zonder suiker en alcohol, zo ook in deze januarimaand. Toen ik afgelopen week een bezoek bracht aan de Horecava in Amsterdam kwam ik er weer eens achter hoe vaak mensen verleid en misleid worden om ongezonde producten te eten in plaats van gezondere alternatieven. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik best een zoetekauw ben en kan genieten van een goed glas wijn of een mooi gebrouwen bier, waardoor het bezoeken van een beurs als de Horecava toch wel een hoge mate van zelfkwelling had.

Naast het voornemen mezelf een aantal keer voor een maand te onthouden van alcohol en suiker, is mijn andere voornemen om in 2019 definitief door te pakken met de ‘scan-app’ die we bij Vision Kitchen aan het ontwikkelen zijn waar ik eerder al eens over schreef. Het wordt meer en meer duidelijk dat het voor de consument inmiddels bijna onmogelijk is om, in het huidige retail landschap en met de complexiteit van voedsel etikettering, bewuste keuzes te maken op de winkelvloer. Door tegenstrijdige verdienmodellen en perverse commerciële belangen is het retailers en voedingsproducenten tot op heden niet gelukt consumenten hier objectief over te informeren en is het in onze optiek de hoogste tijd dat ze hierin zelf het heft in eigen handen moeten nemen.

Deze tool geeft niet alleen de eerste paar weken, maar alle 365 dagen van het jaar de mogelijkheid om bewustere keuzes te maken op de winkelvloer. Wij vinden dat de ‘burger’ hier recht op heeft en zichzelf moeten kunnen beschermen tegen de schadelijke hoeveelheden suikers, zouten en vetten waaraan ze bloot worden gesteld. Bijkomend voordeel is dat er in deze applicatie straks ook een hele interessante propositie zit voor de producenten van gezonde voeding.

Stay tuned for more.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws