Omzetgroei voor HelloFresh

06-05-2020    10:01   |    Goedemorgen

HelloFresh SE, 's werelds marktleider van maaltijdpakketten, levert een zeer sterk eerste deel van het jaar. In het eerste kwartaal van 2020 is het aantal actieve klanten van het bedrijf met 68,4% gestegen naar 4,18 miljoen (Kwartaal 1 2019: 2,48 miljoen). Daardoor heeft HelloFresh gedurende het gehele kwartaal een zeer sterke omzetgroei doorgemaakt.

De toegenomen vraag die het resultaat was van de COVID-19-pandemie leidde tot verdere versnelling van de groei in de tweede helft van maart. Ondersteund door een significante daling in marketingkosten, bedroeg de AEBITDA van de groep een positieve 63,1 miljoen euro (Kwartaal 1 2019: -26,1 miljoen euro). HelloFresh behaalde een AEBITDA-marge van 9,0%. Beide bedrijfssegmenten behaalden een AEBITDA-marge. 11,3% in de VS en 10,0% in het internationale segment.
 
De vrije kasstroom was met 111 miljoen euro zeer positief in het eerste kwartaal van 2020, waardoor de al sterke kaspositie van het bedrijf tegen het eind van het kwartaal verhoogd werd naar 299,8 miljoen euro.
 
“Bovenop onze al ontzettend sterke eerste twee maanden van het jaar, zagen we in de tweede helft van maart een significante toename in de vraag naar onze maaltijden. Dit terwijl deze wereldwijde pandemie ook al onze markten in korte tijd raakt. Zeker in deze tijden zijn we trots dat we 111 miljoen maaltijden aan families over de hele wereld hebben kunnen leveren, zodat ze vanuit huis voor een zeer betaalbare prijs kunnen genieten van heerlijke zelfgemaakte maaltijden”, zegt Dominik Richter, medeoprichter en CEO van HelloFresh.
 
Door de COVID-19-pandemie die zich nu over de hele wereld verspreid en de opkomende recessie is er een aanzienlijke mate van economische onzekerheid en daardoor ook een hoger risico voor HelloFresh om af te wijken van de vastgestelde vooruitzichten. Echter, gezien de bedrijfsresultaten in het eerste kwartaal van 2020, zal het bedrijf de vooruitzichten voor het volledige kalenderjaar 2020 bijstellen. De verwachte omzetgroei van de groep is gestegen van voorheen 22% - 27% bij constante wisselkoersen naar 40%-55%. De verwachte AEBITDA-marge van de groep is gestegen van voorheen 4,0% - 5,5% naar 6,0%-10,0%.

HelloFresh doneert wereldwijd meer dan 3 miljoen euro om lokale voedselbanken te steunen
Voedselbanken zetten alles op alles om ook in deze lastige tijd voedsel uit te delen aan mensen die dat hard nodig hebben. HelloFresh werkt al sinds 2014 samen met Voedselbanken Nederland door overgebleven maaltijdboxen te doneren. Als respons op de huidige COVID-19-pandemie heeft het bedrijf extra hulpmiddelen ingezet en wereldwijd 3 miljoen euro aan voedselbanken gedoneerd. Deze donatie is opgemaakt uit voedselbijdragen en 170.000 euro aan financiële steun.
 
Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux vervolgt: “In deze buitengewone omstandigheden hebben de voedselbanken meer dan ooit onze hulp nodig. Naast een extra financiële donatie hebben we onze klanten ook gevraagd om te helpen door een donatie te doen via ons platform. Samen hebben we zo al € 30.000 gedoneerd aan Voedselbanken Nederland! En daar stoppen we niet. We zullen de voedselbanken blijven steunen met financiële- en voedseldonaties.”


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

China week: stel je vraag!

Heb jij een brandende vraag voor de Nederlandse ambassadeur in China? Stel die dan in de online meeting...

Instagram: Meer mogelijk...

"In de glastuinbouw is er veel meer mogelijk dan jullie denken!" Geloof je dat niet? Kijk maar mee, Didi laat...