Blog: Plaspauze

12-07-2018    11:11   |    Goedemorgen

Een weblog van Henk Strating, oprichter van het bedrijf HS Arbeidsvoorwaarden CAO-advies&onderhandelingen. Strating schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Wie het nieuws volgt over CAO’s zal gemerkt hebben dat vakbonden naast 3,5% méér loon bijna overal mínder werkdruk eisen. In de zorg, bij de politie, in het onderwijs. Ook in het openbaar vervoer. Daar werd de plaspauze het symbool van te hoge werkdruk van de buschauffeurs van streekbussen. Hun werkdruk zou zó hoog zijn dat ze niet eens meer tijd zouden hebben om te plassen…

Als ik over werkdruk hoor moet ik altijd terugdenken aan mijn middelbare schooltijd. En dan vooral aan de vakanties. Dán had ik namelijk te maken met werkdruk! Als Haagse scholier trok ik bij het begin van de grote vakantie (zoals de zomervakantie toen heette) het Westland in. Op zoek naar een vakantiebaantje als tomatenplukker. Hoe later je daarmee begon hoe verder van huis je terecht kwam: Wateringen, Kwintsheul, Poeldijk, Honselersdijk, Naaldwijk. Als je een baantje kreeg kon je meestal de volgende ochtend beginnen. Vroeg, om 6 uur in de kas. En daar werd hard gewerkt. Zwaar werk (de tomaten werden destijds in grote manden geplukt en in zware kisten afgevoerd), in warme kassen.

Thuis had je moeite om het groen van de tomatenplanten van je handen en uit je haar te wassen. Dát was werkdruk! Maar zo noemden we het niet. We genoten van de kameraadschappelijkheid met medescholieren (en met de eerste gastarbeiders uit Italië, ik herinner me nog hoe ik van Aldo leerde dat caldo in het Italiaans geen koud, maar warm betekent). En we keken uit naar ons eerste zelfverdiende geld dat aan het eind van de week werd uitbetaald (als je niet te veel boetes voor het gooien met tomaten opgelegd had gekregen).

Werkdruk bestaat. Absoluut. En soms moet er wat aan gedaan worden. Zeker als je geen tijd meer hebt om te plassen. Maar je kunt zelf bepalen hoe je er mee omgaat. Dat leerde ik ruim een halve eeuw geleden in de Westlandse kassen. Een waardevolle les!


Reacties (1)

Joop swarte at 16.07.2018

Klinkt aardig,Henk, maar voor die buschauffeur s is het een ramp. Altijd te hard rijden, te laat remmen om op tijd te zijn. Een gesloten spoorweg overgang is een probleem want dan is zo'n chauffeur al te laat. Die werkgevers moeten zich diep schamen.
Nu de

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Vega-optie in 'Kies Ik Gezond'-app

Bijna de helft van de Nederlanders probeert minder vlees of vis te eten. Dit heeft het Voedingscentrum onderzocht. Een groot deel van deze...

LinkedIn: automated crop monitoring

Jan Schneider, directeur van MyWave-Solutions, schrijft op LinkedIn een blog over dat automatische gewasmonitor-systemen de toekomst zijn in...