Blog: 'Groentemerken dromen...'

13-03-2018    10:32   |    Maarten van der Leeden

Een weblog van Maarten van der Leeden, ketenmanager bij Rijk Zwaan, exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Dromen we allemaal niets eens 'hardop'? Een consumentenmerk in de markt zetten, meerwaarde bieden en je positie als leverancier verstevigen en uitbreiden. En dan de shopper die het merk (h)erkent en op zijn wekelijkse boodschappenlijstje zet.

We hebben bij Rijk Zwaan veel ervaring met groentemerken en hebben er veel van geleerd. Voorbeelden zijn Salanova® in sla en Sweet Palermo in puntpaprika. Het heeft ons wereldwijd geen windeieren gelegd.
Maar zijn het echte consumentenmerken of zijn het "gewoon" keigoede producten die een consumentenbehoefte invullen? Uiteraard geteeld door telers die dit goed en efficiënt kunnen. Hoeveel echte 'groentemerken'' zijn een lang leven beschoren? En moeten we niet eerlijk zijn: zit de consument hier echt op te wachten?

Natuurlijk zijn er bewonderingswaardige uitzonderingen die moedig een trend zetten! Vooral regionale merken kunnen juist enorm veel meerwaarde bieden.

Het blijft echter wringen en dringen in het consumentenlandschap. Een merk in de markt hebben is goed maar in de markt houden is lastig en kostbaar. Het is als het bouwen van een mooi huis maar het onderhoud valt later fors tegen.

Zelfs de grote A-merk fabrikanten hebben moeite hun merken in de been te houden. Zelfs merken als het oer- Hollandse Blueband en Becel worden verkocht door Unilever. Als je de kranten leest doen ze dit niet uit weelde. Het is nu eenmaal de realiteit. Probeer eens om ”blind” te proeven' van pindakaas van een Lidl huismerk of van het merk Calvé. Een knappe jongen die het verschil proeft.

Het private label - het huismerk - van de supermarkt is beresterk en al jaren groeiend. Vanuit de retail bezien rendabeler en vanuit de consument bezien betrouwbaar en voordelig.

Is het niet veel slimmer is om aansluiting te zoeken bij de strategie van private labels van retailorganisaties? Is continuïteit bieden met een betrouwbaar en duurzaam product niet veel meer waard? Een product dat op een optimale manier te telen en te produceren is? Met daarbij dat het natuurlijk ook lekker, voedselveilig en duurzaam is. Onze Sweet Palermo als vaste waarde onder het private label van een grote retailketen? Ik teken gelijk! Dan ineens lijken dromen werkelijkheid te worden.


Reacties (2)

Jan Prinsen at 17.03.2018

Mijn visie omtrent merken is de volgende. De merken die zullen overleven zullen de merken zijn waar de verbruiker een regio in herkent. Zo is Prince de Bretagne een belangrijk merk in Frankrijk. In België is Hoogstraten duidelijk de referentie geworden voor aardbeien. Ook Flandria is een vrij sterk merk in groenten. Zo kunnen Limburgse asperges lukken als ze hun merk goed doen. Merken waar geen regio in de merknaam zit zullen veel inspanningen en kosten moeten maken om zich te vestigen . Merken zijn nodig voor de producenten want anders zullen ze door de grote retailers constant tegen mekaar uitgespeeld worden.

Jan Prinsen at 17.03.2018

Mijn visie omtrent merken is de volgende. De merken die zullen overleven zullen de merken zijn waar de verbruiker een regio in herkent. Zo is Prince de Bretagne een belangrijk merk in Frankrijk. In België is Hoogstraten duidelijk de referentie geworden voor aardbeien. Ook Flandria is een vrij sterk merk in groenten. Zo kunnen Limburgse asperges lukken als ze hun merk goed doen. Merken waar geen regio in de merknaam zit zullen veel inspanningen en kosten moeten maken om zich te vestigen . Merken zijn nodig voor de producenten want anders zullen ze door de grote retailers constant tegen mekaar uitgespeeld worden.

Reageer op dit bericht

Meer nieuws